Onderhoud Chat Riksja

Service en onderhoud van de riksja’s
Onlangs wisselden de initiatieven van Maastricht en Gouda informatie uit over de service
en het onderhoud van hun riksja’s. Dat ging in het bijzonder over ‘de Chat’. Want ondanks
het feit dat de riksja van de firma van Raam wel eens wordt geroemd als de ‘Mercedes
onder de riksja’s’, blijken ze toch ook wel zo nu en dan mankementen te vertonen. Zo
braken er recent plots spaken in het achterwiel van de riksja. Niet direct een groot
probleem (je kunt in principe met de fiets veilig blijven fietsen), echter het vervangen van
een spaak loopt formeel via de dealer en die is gehouden aan onderhoudsafspraken met
van Raam. Vervanging van onderdelen dienen uitsluitend met door van Raam geleverde
materialen te worden uitgevoerd. En het bestellen van die materialen kost vaak tijd en gaat
niet altijd goed. Zo kregen ze in Gouda na enige tijd wel nieuwe spaken maar dat bleken
niet de juiste te zijn.

En de officiële onderhouds- en servicebeurten blijken niet goedkoop.
Een meer generieke vraag is hoe vaak geef je de fietsen – die over het algemeen intensief
gebruikt worden – door het jaar een service beurt? En welke mankementen kom je bij de
riksja’s het meeste tegen? Dat hangt natuurlijk af van het type fiets waarmee wordt
gefietst. Bekend is dat de eerste Azor’s wel wat kinderziektes hadden maar dat deze
inmiddels met verbeterde versies verholpen zijn, mede dankzij het doorgeven van de
gebruikservaringen en gebreken door de diverse initiatieven aan de fabrikant. Bij het in
gebruik nemen van de Chat’s waren er in het begin veel problemen met het bedienen van
de voetenplank. Dat had geen technische oorzaak maar kwam door een foutief gebruik
van de handel en pedaal waarmee de plank wordt bediend. Met een betere instructie
behoort ook dat tot het verleden.
Kortom tijd voor een rondvraag: Hoe hebben jullie het onderhoud van de fietsen geregeld.
Doen jullie dingen zelf en welke klussen laten jullie over aan de fietsenmaker? Wat zijn
veel voorkomende schades die jullie tegen komen en hoe worden ze hersteld?
En stel het gaat onderweg toch een keer fout bv een klapband, is er iets geregeld voor
pechhulp of worden er dan eigen ‘hulptroepen’ ingezet ?
Mail jullie bevindingen door (info@fietsenallejaren.nl), onze werkgroep techniek zal er haar
licht over laten schijnen en kijken of er handige tips en truc’s uit te ‘destilleren’ zijn, nuttig
en bruikbaar voor alle initiatieven.