Inspiratiedag sept ’21 Thema tafels

Thematafels 

Over een aantal thema’s worden tijdens de inspiratie bijeenkomst van vrijdag 3 sept 2021 in kleine groepjes ideeën en ervaringen uitgewisseld. Hieronder de belangrijkste bevindingen zó als die op de flappen stonden.

Pr en Social Media 

  • Zorg voor goede uitwisseling lokaal en landelijk.
  • Maak gebruik van het Yammer-platform.
  • Deel de verhalen die verteld worden op de riksja; je kunt er een aparte app-groep voor maken. 
  • Zoek opvolger voor Serah (landelijk vrijwilliger in de Fietsersbond periode). Ze trok het land in voor het houden van interviews (voor wat inspiratie klik hier?). 
  • Maak flyers (zie hier voorbeeld Alkmaar) en visitekaartjes.
  • Plaats een QR-code op de riksja.

Ondersteuning

  • Zoek regionale buddy’s die kunnen helpen met bv training van piloten. 
  • Wees eerlijk over de reële doorlooptijd als het gaat om op te starten;
  • Hou het klein en fiets naar zorginstellingen maak contact en ben zo zichtbaar. 
  • Heb aandacht voor privacy en vraag toestemming voor plaatsen van foto’s. 
  • Deel ook onder piloten ‘tips en trucs’. 
  • ‘LongRides’ kunnen zorgen voor publiciteit. 

Sponsoring en financiering

  • Multicopy verzorgt drukwerk, FAJ betaalt alleen papier.
  • GGZ-instelling heeft de piloten verzekerd.
  • Café (‘pleisterplaats’) schenk gratis koffie (vrienden van FAJ). Dit kan op landelijke site vermeld worden.
  • Jumbo/AH/Plus statiegeldactie: mensen kunnen hun statiegeld bon doneren voor goed doel.
  • Rotary neemt FAJ op in ‘goede doelengids’.
  • Passagiers geven spontaan een fooi (die wij in dank aanvaarden).
  • Zorginstelling geeft vergoeding voor rit met bewoner (richtprijs: 10 euro per rit (?). Vanuit het idee dat je met een riksja-rit bijdraagt aan dagbestedingsprogramma.
  • Rabo: lokale vestigingen hebben fonds voor lokale initiatieven.
  • ING (?).
  • Stadsfonds: ondernemers storten deel OZB in dit fonds. Als maatschappelijke initiatief kun je aanvraag doen. In Hilversum, waarschijnlijk zijn ook in andere gemeenten vergelijkbare fondsen.
  • Goede doelenfonds van een kringloopwinkel.
  • Lokaal particulier goede doelenfonds.

Activiteiten/inspiratie 

  • Estafettetocht door Nederland. 
  • Bijeenkomsten: een jaarlijks grote bijeenkomst voor alle vrijwilligers en een voor plaatselijke trekkers.
  • Organiseer sponsordiner (plaatselijk en landelijk). 
  • Denk aan een fooienpot op de Riksja; deel anekdotes. 
  • Sluit aan bij Cargo-bike festival (Nijmegen) of andere festiviteiten. 

Klankbordgroep

  • Bart Budding, Boi Huisman en Henk Schuurman klankborden graag mee! 

Pechhulp/Onderhoud 

  • Leg contact en maak afspraken met plaatselijke fietsenmaker (sponsor, repareert tegen (materiaal) kostprijs. 
  • Vraag naar kortingen op aanschaf riksja. Als dank naam op sticker op riksja. ANWB/Tweewielerpechhulp (kan via fietsersbond).
  • Enthousiasmeer plaatselijke ‘techneuten’. 
  • Zoek fietsenmaker die bakfietsspecialist is.
  • Gebruik Yammer. Specifieke vragen kun je stellen via de FAJ-Yammer groep. Werkt prima. Onlangs bv. over de vervanging van de accu van de Triobike.

Piloten werven en Training 

  • Vrijwilliger worden is niet vrijblijvend, maak afspraak over minimaal aantal ritten (2x per maand) en plan vaste momenten. 
  • organiseer oefenritten (3x) met een ‘examenrit’ met certificaat; laat aspirant piloten ook ervaren hoe het is om in bankje te zitten; Denk na over landelijke richtlijnen voor veilig fietsen. Gebruik het handboek piloot, maak dat ‘regionaal’ en toegankelijk voor vrijwilligers. 
  • Geef nieuwe piloten direct vaste ritten.
  • Biedt maatwerk: niet iedereen wil of kan vast moment in de week.
  • Wees duidelijk over wat ‘piloot-zijn’ inhoudt en wat je verwacht. Realistisch zijn als mogelijkheden van aspirant daar goed niet bij passen.
  • Bied ook andere taken aan.
  • Ontwikkel richtlijnen. Die zijn er…in Hilversum…Scheveningen…Vogelenzang…?

Aansprakelijkheid 

  • Maak hierover heldere afspraken met zorginstellingen: wie is waarvoor aansprakelijk. 

Passagiers werven

  • Informeer professionals die doelgroep kennen en maak zo mogelijk een kennismakingsritje. Geef folders en vraag of zij de riksja willen promoten bij hun klanten. Trek zo nodig na een tijdje aan de bel (“O ja, goed dat je me daaraan herinnert…’). 
    • Thuiszorgmedewerkers
    • Vrijwilligers die op preventief huisbezoek gaan bij senioren
    • Diaconie, Humanitas
    • Pedicures
    • Winkel met zorgartikelen
  • Ga met riksja langs bij plekken waar doelgroep komt: praatje maken, proefritje aanbieden, affiche en folders achterlaten.
    • Buurthuiskamer
    • Wijkcentrum
    • Seniorengroep van de kerk 
    • Dagbesteding
  • Artikeltje (persoonlijk van toon) met foto in:
    • buurtkrant
    • Hah-blad
    • krantje van seniorenvereniging
    • krantje woningcorporatie
    • gids met beweegaanbod voor 60+