Riksja van De Redding

Welke riksja kopen?
Regelmatig hebben we bij FAJN (Nijmegen) de afgelopen jaren de vraag gekregen hoe onze riksja’s
van de Redding bevallen. Er zijn ook vaak mensen van bestaande FAJ’s of van initiatiefnemers van FAJ
komen kijken naar deze riksja’s.
Inmiddels hebben we drie riksja’s van respectievelijk ruim 5, 4 en 3 jaar oud. Natuurlijk hebben we in
de afgelopen 6 jaar die we als FAJN bestaan, ook problemen gehad met diverse onderdelen. zoals de
remmen, naafversnelling, motor. Deze problemen zijn altijd goed opgelost door de leverancier, de
Redding, in samenwerking met onze service fietsenmaker Bikewerk in Nijmegen. Er was daarbij altijd
een goede communicatie tussen leverancier en reparateur en onze club. Een aantal reparaties viel
onder de reguliere garantie, andere werden gefactureerd, waarbij we van de reparateur korting
kregen als een vorm van “sponsoring”.

Tevreden
Wij waren en zijn nog steeds tevreden over de riksja’s; we gebruiken ze zeer intensief en rijden in en
rond Nijmegen niet de gemakkelijkste routes. Dus “normale” slijtage van onderdelen is niet vreemd.
Uit berichten van andere FAJ’s weten we dat de (on)tevredenheid over de AZOR riksja’s waarmee
gereden wordt zeer wisselend is. De reactie van AZOR op klachten blijkt ook niet altijd als positief
ervaren te worden. Sinds ruim een jaar is leverancier van Raam met de “Chat” op de markt gekomen.
In enkele plaatsen is hiermee ervaring opgedaan. Waarschijnlijk wordt er met de Chat nog te korte
tijd gereden om een oordeel te vellen over de tevredenheid. De Chat is erg duur, zeker in vergelijking
met de AZOR riksja’s, maar ook vergeleken met de Redding riksja’s.
Andere leveranciers zijn er in Nederland niet. Dit betekent dat we voor alternatieven naar het
buitenland (vooral Denemarken) moeten gaan. Dit betekent andere leveringsvoorwaarden,
onduidelijkheid over welke dealers deze riksja’s kunnen aanbieden en hoe het gesteld is met de after
sales en de service

De Redding stop?
Helaas overweegt de Redding te stoppen met de productie van Riksja’s. Het bedrijf heeft niet de
capaciteit om een grote productielijn op te zetten. Tot nu toe werd op bestelling geleverd, maar dit is
commercieel niet aantrekkelijk. Er moeten minimaal vijf riksja’s besteld worden, wil het lonend zijn
om te produceren. Dit betekent dat er bijna sprake is van een monopolie positie van de overgebleven
leveranciers AZOR en van Raam. Dit lijkt mij geen goede zaak.
In een gesprek met de Redding heeft de eigenaar van het bedrijf aangegeven zijn voorgenomen
besluit om te stoppen met de productie van riksja’s te heroverwegen, mits er minimaal vijf riksja’s
besteld worden. De levertijd zou dan waarschijnlijk 3 maanden zijn.
Via dit bericht leg ik daarom de vraag voor of en hoeveel FAJ’s overwegen binnen afzienbare tijd een
riksja te willen aanschaffen. Indien dit er vijf zijn zou een gesprek met de Redding kunnen plaats
vinden om over leveringsvoorwaarden, prijs en technische specificaties te
overleggen/onderhandelen.
Bijgaand, voor degenen die onze riksja niet kennen een verwijzing naar de website van de Redding
voor nadere specificaties: http://www.reddingtrikes.com/riksja
Mochten er FAJ’s zijn die belangstelling hebben voor een riksja van de Redding, laat het dan weten
aan: Huub Mares, huubmares@upcmail.nl , tel. 024-3786766